Investoři mají rádi jasno, nebo alespoň jasněji
Petr Hlinomaz, BH Securities:
Výsledková sezóna nemusí mít půvab jen v číslech, ale dává prostor i úvahám, které na první pohled směřují jakoby stranou. Když tedy například americká společnost Alphabet, která má svůj původ ve společnosti Google (a nyní je jeho mateřskou společností), zveřejnila své čtvrtletní a celoroční výsledky, byl to podnět nejen k obdivu dosažených čísel, ale také k určitému zamyšlení, jak trh doceňuje transparentnost, kterou společnost nabídla v novém uspořádání reportovaných údajů.
V případě Alphabetu nejde ve skutečnosti vůbec o nějakou revoluci v informační politice. Alphabet jen zveřejnil své výsledky poprvé v nové organizační struktuře (tj. Alphabet jako mateřská společnost trsu společností, mezi kterými je i Google) a k tomu přidal nové segmentové uspořádání čísel.
V Googlu byla původně skryta většina projektů a segmentové reportování za moc nestálo. Objevovalo se spíše výjimečně, například v případě, kdy Google po nějaký čas vlastnil Motorolu Mobile.
I když nové segmentové uspořádání obsahuje jen dva segmenty, přineslo viditelnější rozlišení stávajících nosných aktivit (segment Google), které generují dominantní část tržeb a zisků, a rozvojových projektů, které sice mohou hodně slibovat, ale zatím generují hlavně investiční potřeby (výstižně je nazývá „Other Bets“).
To vše (výše uvedené) se zpětnou projekcí v číslech do roku 2013.
Naopak trh se nedočkal podrobnějšího rozboru jednotlivých podílů vyhledávače Google, YouTube, Chrome, Google Play atd. v tržbách.
Přesto investoři nové změny uvítali a odezva v komentářích a patrně i v akciovém kurzu byla zřetelná.
Je pravda, že nelze seriózně určit, kolik v po výsledkovém růstu ceny akcií Alphabet připadlo na dobrá čísla a jakou měrou se mohla promítnout větší transparentnost reportování.
Možná lze usuzovat z nějakých „měkkých indikátorů“. Pomoci by mohl například pohled na míru důvěry investorů k rozvojovým plánům firmy a tolerance k rizikům těchto projektů.
Alphabet rozvíjí aktivity v několika směrech, ze kterých by mohly přitékat v budoucnu tržby a zisky, ale jejich úspěch nelze dobře předpovědět. Jestliže společnost v této souvislosti deklarovala při prezentaci výsledků očekávaný (a opakovaný) nemalý růst investičních nákladů v roce 2016, pak nenarazila u investorů na nějaký velký odpor. Míra tolerance a důvěry investorů se zdají být v tomto ohledu u Alphabetu zatím velké a asi je lze připisovat také o něco větší informační otevřenosti.
Každá informační politika nebude asi nikdy dostatečná a lze ji zlepšovat a platí to i u Alphabetu. Proto se asi nic nepokazí obecnou výzvou pro vedení „všech“ firem, jejichž akcie se obchodují na burzách: jen více včasných a transparentních údajů trhům. Pro investory jsou důležitým faktorem při výběru, kam mají investovat své peníze.
Petr Hlinomaz, analytik BH Securities a.s.
Back To Top