Objevil jsem to ve výtečné diplomce Petra Šimčáka z Pioneer Investments, která nepřímo volá po široké diskusi nad tím, zda převládající finanční poradenství dostatečně zohledňuje koncepty behaviorálního finančnictví, které popsal.
Situace je o to dramatičtější, že drobní investoři stárnou do světa, který je na prahu série změn, jež změní vše. Tak se naposledy mluvilo o průmyslové revoluci 18. a 19. století. Podle McKinseyho jsou změny, které se ohlašují nyní, rychlejší a neskonale masivnější. Zhruba polovina globálního HDP
(2.) bude mezi léty 2010 až 2025 přicházet ze 440 měst, které z 95% leží na rozvíjejících se trzích a většině lidí ze západní Evropy zatím nic neříkají. HDP čínského města Tianjinu bude, podle téhož zdroje, k roku 2025 rovno HDP Švédska. Neuvěřitelné? Ano. Do roku 2060 se německá populace zmenší o jednu pětinu. Neuvěřitelné? Ano. Většina budoucnosti bude neuvěřitelná.
Namítnete, že investoři budou mít s dnešními informačními technologiemi dost signálů na to, aby se s jakýmikoliv změnami vyrovnali. Budou je mít, to ano. Ale nebudou mít kapacitu je obsáhnout, vybrat, zpracovat a pochopit. Biologicko druhové chybovosti neuniknou – zbude jim jen starý a chybující „instinkt“. Jejich mozek bude dál produkovat kognitivní a emocionální chyby, o nichž Ing. Šimčák píše. A možná ještě víc než dříve.
Kritik namítne,…ale to jsou data z Ameriky a u nás to bude jinak. Těžko. Jsme však všichni stejného druhu, naše kognitivní a emoční hloupost je, pokud jde o peníze, srovnatelná – opáčí realista. Jsem realista.
Tak co s tím, zeptá se praktický marketér. Více vzdělání, více informací, více „matiky“, více racionálních důkazů – odvětí všichni unisono. Já bych se však zdržel hlasování. Zdá se mi, že tvrdošíjně opakujeme chybu, která nás do této situace, z níž nevede cesta k další expanzi industrie, zavedla. Vše z racionálních přístupů jsme už vyzkoušeli.
Finanční gramotnost drobných investorů by asi neměla být o shluku matematicko-finančních znalostí. Jen s „číslíčky“ lidskou povahou nepohneme. Na ta už slyší jen finanční inteligence, co dostala finanční smysl od pánaboha.
Chce to nové myšlenky, nové postupy. Rozšířené vzdělávání pro ty, kdo radí drobným investorům – novináři i bankéři a poradci. Vzdělání, v němž by bylo místo na soft faktory, na behaviorální psychologii, na investiční hygienu, na realistický vzhled do lidské finanční povahy. A co do té doby? Do té doby musíme spoléhat na racionalitu poradenských týmů, které ze svých rozhodnutí „vymelou“ biologicko druhovou chybovost. Jedinec to zřídka dokáže sám.
Jan Barta
člen představenstva ČSOB AM
1)Data podle agentury DALBAR (2014). Akciový trh – S&P 500, dluhopisový trh - Barclays Aggregate. Data k 2014. Dipolomová práce: “Prospektová teorie heuristiky ve finančním rozhodování”, Ing. Petr Simčák, Masarykova univerzita, Filosofická fakulta, Psychologický ústav
2)„The four global forces breaking all the trends“, Mc Kinsey, Insights and Publications
Back To Top