logo AFAM Asociace fondů a asset managmentu
menu dekorace menu

english version

informační servis
tiskové zprávy AKAT
blog AKAT
monitoring trhu
o asociaci
orgány AKAT
členové asociace
dokumenty AKAT
zákony a vyhlášky
výroční zprávy
dokumenty EFAMA
kolektivní investování
ostatní dokumenty
konference
kontakt
mapa stránek







Navigace   zpět    |    Hlavní menu navigace šipka Detail novinky

Ženská otázka v investicích

Úterý 07.04.2015

Jana Michalíková, Asociace pro kapitálový trh:

Před rokem jsme v asociaci prováděli menší průzkum o tom, kolik procent z investorů v České republice odhadem tvoří ženy. Výsledek byl více než tristní: ženy tvoří z pohledu celkového počtu investorů pouze jednotky procent. Hledání řešení, jak zvrátit tento neutěšený stav, není zrovna lehké.

Klíčovou otázkou je, zda vůbec existuje něco jako investování žen. Pokaždé když narazím na tuto otázku si vzpomenu na mediálně diskutovaný případ jedné automobilové firmy, která se rozhodla uvést na trh auto speciálně pro ženy. Podle této firmy bylo auto pro ženy koncipováno jako vozidlo s odkládacím prostorem pro rtěnku, zrcadlem pro úpravu make-upu a dalšími „ženskými vychytávkami“. Pokud vycházíme z předpokladu, že žena vyžaduje od jakéhokoliv produktu především možnost upravit si make-up, pak by se úprava auta na formu kosmetického kufříku jevila jako racionální. Avšak pokud vycházíme z předpokladu, že i žena, stejně jako muž, vyžaduje od auta především možnost přesunu z bodu A do bodu B, pak lze najít důvod, proč na cestách nepotkáváme značné množství růžových aut se zrcadly určenými především k dekoračním a nikoliv provozním účelům. 

S investicemi je to obdobné. Často se lze setkat s názorem, že investování není zaměřeno na ženy. Jenomže co by se mělo rozumět „produktem určeným pro ženy“ se jaksi zapomíná dodat. Samozřejmě, stejně jako je široký výběr vozidel, i v investicích lze najít produkty, které by šlo svým charakterem označit jako produkty více zaměřeny na ženy. Jenom v oblasti fondů jsou například fondy zaměřené na investice do společností vyrábějících luxusní zboží, což umožňuje ženám při koupi kabelky mít dobrý pocit nejenom z nové kabelky, ale i z podílu na úspěchu společnosti vyrábějící a prodávající tyto kabelky. A v konečném důsledku, když má žena zálibu třeba ve vycpaných zvířatech, tak může investovat do fondu zaměřeného na takováto aktiva. Ale každý z těchto produktů je striktně investičním produktem, tj. má za cíl udržení a zhodnocení volných prostředků, a ne sloužit jako náhrada nákupů oblečení nebo bytových doplňků.

Proč se tedy ženy nepouští do investování? Jedním z často zmiňovaných důvodů je, že rodinné finance mají často na starosti muži. Trošku mi to připomíná článek z teenedžerského časopisu hlubokých devadesátých let, kde byl „návod“, jak se může holka stát DJ-kou, který uvedl několik kroků od nákupu techniky až po poslouchání hudby, ale poslední bod to vyjádřil zcela jednoznačně: „nejjednodušší bude, když začnete randit s DJ-ejem“... Neboli volně přeloženo, holky, jestli chcete investovat, začněte randit s někým, kdo to bude dělat za vás. Ale asi ani toto není ta správná cesta, která by ženy dovedla k investování.

Důležitější, než hledání důvodů proč ženy neinvestují, je však neustále zdůrazňovat důvody, proč by ženy investovat měly. Vzhledem k tomu, že ženy se statisticky dožívají vyššího věku jim totiž hrozí, že jednou zestárnou, manžel zemře, investice do dětí nemusí být úplně úspěšná a žena se bude muset postarat sama o sebe. Tedy stejně jako u mužů upozornit ženy, že někdy by opravdu měly více myslet pouze na sebe, a na svoji budoucnost. Cestu k investicím, si pak už velmi jednoduše najdou samy.

Jana Michalíková
V
ýkonná ředitelka asociace pro kapitálový trh

 

nahoru 

logo AFAM

(c) 2018 - All rights reserved - AKAT|ČR - Asociace pro kapitálový trh České Republiky - info@akatcr.cz
Ochrana osobních údajů (GDPR)