logo AFAM Asociace fondů a asset managmentu
menu dekorace menu

english version

informační servis
tiskové zprávy AKAT
blog AKAT
monitoring trhu
o asociaci
orgány AKAT
členové asociace
dokumenty AKAT
zákony a vyhlášky
výroční zprávy
dokumenty EFAMA
kolektivní investování
ostatní dokumenty
konference
kontakt
mapa stránek







Navigace   zpět    |    Hlavní menu navigace šipka Detail novinky

Algoritmický oslíček se dotřásl

Úterý 24.03.2015

Jakub Kučera, RSJ a.s.:

Algoritmické obchodování, někdy zvané vysokofrekvenční, se může jevit jako snadný byznys. Tak trochu jako kampaň jednoho politického hnutí. Prostě to naprogramujeme. Prostě počítače připojíme k trhům. Prostě na tom vyděláme. A to byl ještě ten serióznější pohled.

Začínají se ovšem množit zprávy, že zlaté časy algoritmických obchodníků končí. Řada z nich se již delší dobu snaží o diverzifikaci a expanzi na další trhy, nejlépe takové, kde žádná algoritmická konkurence ještě nepůsobí. Důvod je prostý – jejich podíl na trzích, kde se obchodování „pomocí počítačů“ uplatňuje především, už delší dobu stagnuje. Například na amerických trzích s futures kontrakty se už čtyři roky pohybuje okolo 60 %. Na tamních akciových trzích dokonce poklesl ze svého maxima 61 %v roce 2009 na 49 % v roce 2013.  

Expanze na nové trhy je jednou z možností, jak uniknout z tlakového hrnce již obsazených trhů. Tou další je konsolidace, která přinese nižší náklady. Fúzí se také firma může dostat k novým technologiím a know-how. Á propos nové technologie - i na tomto poli se s rostoucí silou projevují ekonomické zákony a každé další technologické zlepšení (třeba rychlejší propojení burz) je finančně náročnější a přináší čím dál menší zisk. Spojení sil nebo pozření konkurenta může být východiskem. Společnost Virtu, která plánuje historicky první IPO mezi algoritmickými obchodníky, se například v roce 2011 spojila s konkurenční Madison Tyler a o rok později si přidala část Nyenburgh. Jiný příklad je společnost DRW Trading Group, která v minulém roce koupila Chopper Trading.

Dění mezi algoritmickými obchodníky není zajímavé jen samo o sobě. Jasně ukazuje, že tento způsob podnikání se neliší od jiných oborů (například webové vyhledávače). Na nový nápad se nejprve vrhnou malé firmy, případně jednotlivci. Řada z nich pohoří. Ti, kteří se etablují, začnou růst. Jak nový obchodní model přitahuje další konkurenci a do odvětví proudí více kapitálu, začíná být těsno. Trhy totiž nejsou nafukovací a obchodní strategie, na které se algoritmičtí obchodníci zaměřují především, vždy potřebují někoho, kdo finanční aktivum „zkonzumuje“ (drží akcie kvůli dividendám nebo ovládnutí společnosti, drží dluhopisy kvůli úrokům, drží futures kontrakt jako způsob zajištění rizika). 

Koláč roste pomalu nebo vůbec. Tlak se zvyšuje. Někdo diverzifikuje, jiný se specializuje na svůj původní trh. Jeden se spojí, druhý koupí konkurenta. Řada dalších zanikne. Prostě přežije jen ten nejlepší.

Jakub Kučera
Ekonomický komentátor
RSJ a.s., Praha, Česká republika

 

nahoru 

logo AFAM

(c) 2018 - All rights reserved - AKAT|ČR - Asociace pro kapitálový trh České Republiky - info@akatcr.cz
Ochrana osobních údajů (GDPR)